Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

تو این وبلاگ هر مطلب مورد نیاز و لازم در رابطه با چگونگی طراحی و ساخت و ساز پروژه های عمرانی رو با هم دیگه یاد میگیریم و یادآور اصولی ترین روش ها و راه هایی که میتونه به ما تو این مسیر کمک کنه و به نتیجه لازم برسونه میشیم.
پس اگر میخوای که با این سبک جدید به هدف مد نظرت برسی با ما همراه باش...

  • ۱
  • ۰

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور

قطعات اصلی

دیزل ژنراتور یکی از ماشین آلاتی است که در کارگاه های ساختمانی جهت تامین روشنایی و یا برق سه فاز جهت جوشکاری، راه اندازی تاورکرین یا آسانسور کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت دیزل ها با توان خروجی بر حسب KVA (kilo volt ampere) سنجیده شده که بطور تقریبی با ضرب این عدد در ۱/۵ میزان آمپر خروجی مشخص می گردد. برندهای کامینز (cummins) آمریکا، پرکینز(perkins) انگلیس، ولوو(volvo) سوئد (برخی نمونه ها در آلمان تولید می شود) و مکالته(mwcc aite) ایتالیا از انواع قدیمی و باکیفیت موجود در بازار به شمار می روند. اهمیت بالای دیزل ژنراتور به حدی است که از کار افتادن کوتاه مدت آن نیز موجب بروز وقفه در عملیات اجرایی کارگاه می گردد. این دستگاه از دو قسمت اصلی مکانیکی و الکتریکی به نام دیزل و ژنراتور تشکیل شده است. موتور دیزل موجب تبدیل انرژی شیمیایی سوخت فسیلی به انرژی مکانیکی بوده که در قسمت ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می.شود دیزل ژنراتور دارای قطعات فراوانی بوده و تعمیر و نگهداری آن نیاز به تخصص بالایی دارد.

نکات فنی و اجرایی:

1- به دلیل وزن زیاد و عدم امکان جابجایی مکرر محل قرارگیری دیزل با دقت انتخاب شود.

2- در کارگاه های واقع در محیط های شهری، حتی المقدور دیزل در جایی قرار گیرد که سروصدای آن کمتر پخش شود.

3- جهت کاهش صدای دیزل میتوان پیرامون آنرا با فاصله حدود ۱ متر از هر طرف (جهت خنک شدن دیزل و امکان تعمیر قطعات) دیوار کشید. در این صورت دقت شود که جلو و عقب دستگاه جهت مکش هوا کاملاً باز باشد. قرار دادن دستگاه در معرض جریان هوا برای خنک کردن موتور آن ضروری است. سیستم خنک کننده آبی همراه با تهویه مناسب هوا در داخل محفظه می تواند از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور جلوگیری کند. همچنین استفاده از کانوپی (canopy) با عایق بندی مناسب نیز در موارد خاص علیرغم قیمت بالاتر امکان پذیر است.

4- به دلیل حساسیت ژنراتور دستگاه به رطوبت، محل قرارگیری حتماً مسقف بوده و از پاشیدن آب باران روی دستگاه جلوگیری شود.

5- محل قرارگیری دیزل باید کاملاً تراز باشد. لازم است تا پس از جانمایی مناسب دستگاه سکوی بتنی به ارتفاع حداقل ۱۰ سانتیمتر اجرا شده و دیزل روی آن قرار گیرد.

6- بازدیدهای دوره ای جهت تعویض روغن و فیلتر آن فیلتر هوا ضدیخ و تست دستگاه در موعد مقرر مطابق با کاتالوگ فنی و ساعت کارکرد انجام شود. تعویض به موقع فیلتر هوا، آیتم موثری در کاهش مصرف سوخت به شمار می رود.

7- از تحمیل بار اضافه به دستگاه خوددداری شود اعداد حک شده بر روی دستگاه، حداکثر توان خروجی اسمی آن است که ارتفاع قرارگیری از سطح دریا بر روی آن موثر می باشد. لذا هیچگاه نباید دستگاه به اندازه حداکثر توان اسمی زیر بار قرار گیرد.

8- لرزش دیزل تا حدودی طبیعی است، ولی عواملی مثل تحمیل بار اضافه به سیستم، ناترازی دستگاه و یا شل بودن پیچهای کوپلینگ از عوامل تشدید آن به شمار می رود.

9- اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی کنترل شده و در صورت نشتی، جهت جلوگیری از آتش سوزی سفت شوند. تمیز نگهداشتن ژنراتور و جلوگیری از هر نوع نشتی الزامی است.

10- جهت افزایش ایمنی و جلوگیری از آتش سوزی دستگاه باید هنگام سوخت گیری خاموش شود.

11- جهت جلوگیری از هوا گرفتن دستگاه به دلیل اتمام سوخت، ترجیحاً منبع اصلی کارگاه (با اتصالات لازم) به دیزل متصل گردد.

12- در صورت روشن نشدن دیزل باید باتری، میزان سوخت باک و هواگیری احتمالی دستگاه بررسی شود.

13- هوا گرفتن دیزل به علت تمام شدن سوخت و یا دلایل دیگر، یکی از موارد شایعی است که موجب روشن نشدن دستگاه می گردد. در این صورت ابتدا باید تلمبه دسـتـی سـر پمپ ســه گوش را بطور مکرر فشار داده تا هوای اضافی خارج شود (معمولاً با چرخاندن تلمبه در جهـت خــلاف عقربه های ساعت، ضامن تلمبه رها شده و آماده کار می شود). در صورت رفع نشدن عیب باید سر یکی از سوزن های فارسونگا را با آچار شل کرده و مجدداً تلمبه را مکرراً فشار داده تا سوخت از ســر ســوزن خارج شود. با خروج کامل هوا استارت زده و پس از روشن شدن دستگاه سوزن مجدداً سفت می گردد. در برخی دیزلها نیز یک پیچ هواگیری روی پمپ فارسونگا نصب شده که با شل کردن آن و فشار مکرر تلمبه، هوای دستگاه تخلیه می شود.

14- در صورت گرم شدن زیاد دیزل، میزان آب رادیاتور، ترموستات و پمپ آب کنترل شود. ۱۵

15- تسمه پروانه باید سفت شده و در صورت فرسودگی تعویض گردد.

16- خروج دود سفید از اگزوز نشانه بروز عیب در انژکتور یا نقص عملکرد رینگها یا سوپاپ هاست. همچنین خروج دود سفید رنگ به همراه کم کردن زیاد آب و داغ کردن دستگاه از علائم احتمالی سوختن واشر سرسیلندر به شمار می روند.

17- خروج دود سیاه نشانه کثیفی فیلتر هوا و نامیزانی پمپ انژکتور است.

18- خروج دود آبی رنگ نیز نشانه روغن سوزی احتمالی دستگاه یا فرسودگی رینگهای پیستون است. بدیهی است که سه مورد اخیر کاملاً تخصصی بوده و در صورت بروز باید سرویس کار مربوطه دیزل را مورد بررسی قرار دهد. ادامه کار دیزل در این حالتها موجب خرابی بیشتر دستگاه  می گردد.

  • ۰۲/۰۱/۲۰
  • Hadi-Danesh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی