Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

تو این وبلاگ هر مطلب مورد نیاز و لازم در رابطه با چگونگی طراحی و ساخت و ساز پروژه های عمرانی رو با هم دیگه یاد میگیریم و یادآور اصولی ترین روش ها و راه هایی که میتونه به ما تو این مسیر کمک کنه و به نتیجه لازم برسونه میشیم.
پس اگر میخوای که با این سبک جدید به هدف مد نظرت برسی با ما همراه باش...

  • ۰
  • ۰

قطعات اصلی و نحوه نصب:

قطعات اصلی تاور کرین در شکل زیر نمایش داده شده است.

 

قطعات اصلی تاور کرین

پایه (دکل) چهار وجهی تاورکرین از قطعات خرپایی جهت تحمل تنشهای وارده و انتقال بار به فونداسیون تشکیل شده است پایه از سکشنهای با ارتفاع حدود ۲ تا ۳ متر از فولاد سخت ST52 ساخته شده که به صورت مدولار روی هم نصب و با پیچ یا پین در جای خود محکم می شوند. در هنگام آرماتوربندی فونداسیون، اولین قطعه (کالسکه) داخل پی قرار داده شده و بنا به تناژ دستگاه و مطابق با کاتالوگ فنی حدود ۱ تا ۲ متر درون بتن فونداسیون مدفون می گردد. پس از گیرش بتن، به ترتیب سایر سکشنها تا ارتفاع مورد نظر با استفاده از جرثقیل ماشینی در جای خود قرار داده می شوند. همچنین در برخی مدلها،کالسکه تاورکرین به وسیله وزنه های بتنی در جای خود ثابت می شود. در مدلهای ریلی نیز به روش تقریباً مشابه عمل می گردد. با این تفاوت که وزنه ها فقط روی پایه تاور قرار گرفته و بدون اتصال با زمین، قابلیت جابجایی کل دستگاه را فراهم می کند.

سپس کاج دستگاه روی سکشنها نصب میگردد. قطعه ارتفاع دهنده تاور (کاج)، یک قطعه واسط در بین دو سکشن است که در هنگام نیاز به افزایش ارتفاع دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش ارتفاع تاور به این صورت است که ابتدا پمپ هیدرولیک روی کاج سوار می شود. سپس تحت فشار جکها، کل دستگاه به اندازه یک سکشن بلند شده و قطعه جدید در فضای خالی ایجاد شده نصب می شود. پس از سفت کردن پیچها، سایر سکشنها نیز به همین ترتیب نصب شده و مراحل مذکور تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر تکرار می گردد.

در مرحله بعد قطعه زیرگردان، گردان و کابین روی دکل نصب می شود (در دستگاههای مختلف، محل نصب کابین تا حدودی متفاوت است). گردان تاور دارای یک الکتروموتور قوی است که موجب گردش ۳۶۰ درجه دستگاه می گردد.

پس از نصب گردان، نوبت نصب کله قندی یا تاج تاور است. کله قندی یک قطعه خرپایی مخروطی شکل است که فلش و کن فلش توسط مهارهای فلزی به آن متصل می شود.

پس از نصب کله قندی، کانتر جیب یا کن فلش توسط جرثقیل ماشینی و با استفاده از پینهای فولادی به پشت گردان متصل می شود. پس از تثبیت کن فلش و نصب بازوهای مهاری، بنـا بـه تنـاز دستگاه تعدادی وزنه بتنی روی آن نصب می شود. کن فلش به کمک وزنه های بتنی، وظیفه حفظ تعادل تاور را بر عهده دارد.

پس از آن، فلش یا جیب در جای خود قرار گرفته و مهاریهای آن نصب می شود. جیب یا فلش یکی از اصلی ترین قسمتهای تاور است که به صورت سکشنهای ۵ تا ۱۰ متری خرپایی به صورت مدولار روی زمین به هم متصل شده و به وسیله جرثقیل ماشینی در جای خود نصب می گردد. فلش از یک طرف آزاد و از طرف دیگر به گردان متصل است و توسط مهارهای فلزی به کله قندی وصل می شود. ارتفاع خرپای فلش بسته به ظرفیت نوع تاور و طول مورد نیاز از حدود ۰/۵ تا بیش از ۲ متر متغیر است.

در مرحله نهایی، شاریوت روی فلش قرار گرفته و بوکسلها و قلاب (هوک) نصب می شوند شاریوت یک ارابه فلزی است که بر روی فلش نصب شده و وظیفه جلو یا عقب بردن بار را با استفاده از یک گیربکس الکتریکی بر عهده دارد.

در نهایت با راه اندازی تابلو برق و تست ترمزها و مجموعه دستگاه، مراحل نصب تاورکرین پایان می یابد. تابلو برق معمولاً در پشت کابین اپراتور قرار دارد و کلیه اجزای برقی تاور شامل خازنها، دیودها و مقاومتها در آن قرار دارد. معمولاً جهت بالا بردن امنیت کار با تاور، سنسورهای متعددی روی آن نصب شده که مشخصات فیزیکی دستگاه را کنترل نموده و در صورت افزایش مقادیر از حد مجاز، به صورت خودکار مدار را قطع میکند.

سنسور گشتاور معمولاً بر روی تاج تاور قرار گرفته و میزان خمش آنرا اندازه گیری می کند. همچنین سنسور تناژ جهت اندازه گیری وزن بار بلند شده بکار می رود.

  • ۰۲/۰۱/۱۹
  • Hadi-Danesh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی