Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

تو این وبلاگ هر مطلب مورد نیاز و لازم در رابطه با چگونگی طراحی و ساخت و ساز پروژه های عمرانی رو با هم دیگه یاد میگیریم و یادآور اصولی ترین روش ها و راه هایی که میتونه به ما تو این مسیر کمک کنه و به نتیجه لازم برسونه میشیم.
پس اگر میخوای که با این سبک جدید به هدف مد نظرت برسی با ما همراه باش...

  • ۰
  • ۰

رزومه کاری

رزومه کاری


نحوه تنظیم رزومه:


تهیه رزومه مناسب نخستین گام در یافتن شغل مورد نظر است. رزومه هویت حرفه ای شما را با نمایش سطح تحصیلات،مهارت ها، دست آوردها و تجارب کاری به مصاحبه کننده منتقل می کند. لذا باید به بهترین شکل تنظیم شده تا دارای تاثیر اولیه مناسبی در معرفی شما باشد. رزومه کاری باید در عین اختصار شامل تمام مهارتهای برجسته باشد تا فرد مطالعه کننده از مشخصات فردی، سوابق تحصیلی،پیشینه شغلی و مهارتهای شما مطلع گردد.

در وهله اول باید لیستی از همه اطلاعات تحصیلی،سوابق علمی،تجارب اجرایی،افتخارات و دست آوردها،دوره های تخصصی گذرانده شده و گواهی های کسب شده تهیه نمایید. سپس باید کلیه اطلاعات را در جای مناسب خود دسته بندی کنید. به خاطر داشته باشید که رزومه باید شفاف،مختصر و کامل باشد. همچنین ترتیب نگارش نیز باید از آخرین(جدیدترین) مدرک یا شرایط شغلی بـه
قدیمی ترین آنها تنظیم گردد.در ادامه ترتیب نگارش اطلاعات در رزومه ارائه شده است.

اطلاعات شخصی:

شامل عکس پرسنلی،نام و نام خانوادگی،شماره تماس ،ایمیل،تاریخ تولد و برای آقایان باید وضعیت نظام وظیفه نیز مشخص شود.

مدارک تحصیلی:
به ترتیب نام مدرک،رشته تحصیلی،نام دانشگاه یا موسسه،تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی خود را ذکر نمایید.

سوابق شغلی:
به ترتیب سمت و عنوان شغلی تان،نام شرکت،موسسه یا محل کار،تاریخ شروع و اتمام همکاری را بنویسید.

سوابق علمی:
مقالات علمی،کتابها،طرحهای پژوهشی و مواردی از این دست را به همراه زمان انتشار جهت معرفی شخصیت علمی خود لیست کنید.

مهارت ها و توانایی ها:
نرم افزارهای مرتبط،زبان های خارجی،دوره های مهارتی و نظایر آنرا ذکر کرده و میزان آشنایی و تسلط تان را درباره هر کدام بنویسید.

نکات ضروری در تنظیم رزومه:

یک رزومه قوی سهم زیادی در حصول موقعیت شغلی مناسب دارد.لذا باید شما را به خوبی و در سطح واقعی توصیف کند.

به طور معمول کارفرمایان علاقه دارند از آخرین وضعیت شما آگاه شوند.پس سوابق خود را از آخر به اول بنویسید.

در انتخاب کلمات و جملات دقت کنید.کلمات باید بیانگر انگیره،جدیت و خلاقیت شما در انجام شغل مورد نظر باشند.

حتماً رزومه را با استفاده از فونتهای رسمی تایپ کنید.رعایت نکات دستوری و ویرایشی در تنظیم رزومه را فراموش نکنید،زیرا غلط های املایی و نگارشی تاثیر بسیار بدی در نظر مخاطب خواهد داشت.

هیچ گاه در رزومه به میزان حقوق درخواستی اشاره نکنید.

صادق باشید و درباره توانمندی ها و تجاربتان بیش از حد اغراق نکنید. گرچه اندکی اغراق در مهارتها و تجارب در صورت داشتن توانمندی مناسب در اثبات آنها بلامانع است.

از ارائه اطلاعات غیر ضروری اجتناب نمایید.به عنوان مثال مجرد یا متاهل بودن و یا آدرس پستی جزء اطلاعات شخصی بوده و ضرورتی در ارائه آنها نیست.

به عنوان نمونه یک رزومه در شکل زیر ارائه گردیده است.

نکات مهم در مصاحبه شغلی

ارسال رزومه برای شرکتهای متقاضی یکی از روشهای موثر جهت یافتن شغل مناسب است که بالطبع با توجه به اعلام اولیه برخی از آنها باید در مصاحبه هایی حضور یابید. رعایت اصول و قواعدی به ظاهر ساده و بدیهی ولی در عمل بسیار کارآمد و ضروری، موجب تمایز شما از سایرین و افزایش احتمال موفقیت در مصاحبه شغلی خواهد بود. موارد سلبی و ایجابی، رعایت آداب معاشرت، نکات روانشناسی، بایدها و نبایدها و به طور کلی دانستن آنکه چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید و تکرار و تمرین آنها قطعاً شانس شما در کسب موقعیت شغلی مناسب را ارتقا می بخشد.

این قواعد موجب بروز استعدادهای پنهان شما شده و احتمال موفقیت حین مدت کوتاه مصاحبه را به حداکثر می رساند. به دلیل اهمیت بالای موارد مذکور، برخی از نکات مهم و کلیدی در این خصوص ارائه گردیده است.

سعی کنید تا حدودی درباره شرکت مورد نظر، زمینه های کاری، پروژه ها، سوابق، مهارتهای مورد نیاز و مواردی از این دست تحقیق نمایید. وب سایت شرکت مورد نظر می تواند یک منبع مناسب برای دریافت اطلاعات مورد نیاز شما باشد. بالطبع کمی هوشمندی در این زمینه در جلب رضایت کارفرما بسیار موثر خواهد بود.


چهره و لباس شما اولین چیزی است که مصاحبه کننده از شما می بیند. حتماً از لباس تمیز، رسمی و ترجیحاً رنگ روشن استفاده نمایید. به لحاظ روانشناسی، رنگهای روشن تاثیر مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد می نماید. سعی کنید اصول اولیه در خوش لباسی نظیر تناسب رنگ کیف، کفش و ترجیحاً کمربند (برای آقایان) را رعایت کنید. همچنین به عنوان یک توصیه کلی (مخصوصاً برای
خانمها)، تا حد ممکن از وسایل جانبی زیورآلات و آرایش غلیظ استفاده نکنید.

همراه داشتن کیف دستی و ساعت مچی از موارد ضروری است. همچنین کاغذ و خودکار برای یادداشت برداری را فراموش نکنید. یادداشت برخی نکات و پیشنهادهای احتمالی جهت ایجاد حس ریزبینی و مسئولیت پذیری شما بسیار موثر است.


وقت شناسی یکی از موارد ضروری در مصاحبه است. لذا باید راس ساعت در جلسه مصاحبه حاضر شوید. توصیه می شود جهت آرامش و اعتماد به نفس بیشتر، آشنایی مختصر با فضای کاری و محیط شرکت و یا پر کردن فرمهای احتمالی، چند دقیقه زودتر در محل حضور یابید.

قبل از ورود تلفن همراهتان را خاموش کنید. زنگ خوردن موبایل در میانه کلام مصاحبه کننده تاثیر منفی زیادی ایجاد می نماید. 

سوالات متداول برای مصاحبه های شغلی را مرور کرده و پاسخهای خوبی برای آنها آماده کنید. برخی سوالات متداول عبارتند از:
چطور با این شرکت آشنا شدید؟

چرا قصد دارید شغل فعلی خود را ترک کنید؟

میزان حقوق درخواستی شما چقدر است؟
و قطعا پرسشهایی جهت سنجش اطلاعات فنی، سوابق کاری و یا نرم افزارهای تخصصی مرتبط.

به خاطر داشته باشید اولین تاثیری که در دقایق ابتدایی برخوردتان به مخاطب منتقل می کنید در موفقیت با شکست شما بسیار موثر خواهد بود. لذا با ورود مودبانه به اتاق مصاحبه (قبل از ورود در بزنید) و احوالپرسی متین و رسمی (در دست دادن پیش قدم نشوید)،تاثیر مثبتی از شخصیت خود ایجاد نمایید.

با اعتماد به نفس و آرامش به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. دقیق گوش کردن جهت فهم صحیح سوال از نکات مهم در پاسخگویی مناسب است. هرگز وسط سوال شروع به پاسخگویی نکنید. همچنین ترجیحاً از پاسخهای نسبتاً کوتاه و دقیق استفاده نمایید. حتی هول شدن احتمالی در اوایل مصاحبه چندان مهم نمیباشد در این موارد سعی کنید چند ثانیه صبر نموده و سپس با تامل و حفظ آرامش پاسخ دهید حفظ اعتماد به نفس و خونسردی حتی در برابر سوالات نامتعارف و بی ربط و یا سوالاتی که پاسخشان را نمیدانید و یا فراموش کردهاید از نکات موثر در نتیجه مصاحبه خواهد بود.

به هیچ عنوان در مورد کارفرما یا شرکت قبلیتان بدگویی ،نکنید زیرا موجب ایجاد ذهنیت نامناسب از شما خواهد شد بالطبع امکان تکرار همان موقعیتهای قبلی در شرکت جدید نیز وجود داشته و نق زدن و بدگویی زیاد موجب احتیاط و بدبینی کارفرما از شخصیت شما میگردد.

در حین مصاحبه آرامش خود را حفظ کرده و ارتباط چشمی مناسبی با مصاحبه کننده برقرار نمایید سعی کنید به نحو مناسب به صندلی تکیه داده و از پا روی پا انداختن قوز کردن حرکات زیاد دست یا بدن نگاه کردن به طرفین بازی کردن با خودکار جویدن آدامس زیر لب حرف زدن و یا ارتباط چشمی نامناسب با مخاطب اجتناب نمایید.

در حین مصاحبه کاملاً رسمی و جدی باشید جملات ،غیر رسمی نقل خاطره و یا شوخی در مصاحبه کاری چندان پسندیده نیست حتی در صورت مواجهه با رفتار غیر رسمی شخص مصاحبه کننده ترجیحاً همچنان نسبتاً رسمی رفتار نمایید.


در مورد تجارب و مهارتهایتان به وضوح و با علاقه صحبت .کنید در مصاحبه لازم نیست به صورت افراطی شکسته نفسی نمایید نکته حائز اهمیت آنست که تعریف زیاد از خود نیز در ذهن طرف مقابل اثر نامطلوبی خواهد داشت لذا در این زمینه حد تعادل را رعایت کنید.


به عنوان یک نکته اساسی انتظارات خود را واقع بینانه کرده و در بدو استخدام انتظار حقوق بالایی را نداشته باشید ضررهای احتمالی ناشی از تصمیمات اشتباه به دلیل بی تجربگی و عدم مهارت خود را نیز به عنوان بخشی از حقوقتان تصور کنید بدیهی است با افزایش تجربه و توانمندی حق الزحمه دریافتی نیز ارتقا خواهد یافت.

در پایان مصاحبه نیز از وقتی که شرکت مورد نظر برای شما در نظر گرفته تشکر کرده و ابراز امیدواری برای همکاریهای آتی را فراموش نکنید همچنین صندلی را به حالت اولیه برگردانید. این نکات ساده در دید مخاطب جهت شکل گیری برداشت مثبت از شخصیت شما بی تاثیر نخواهد بود. به یاد داشته باشید موفقیت در مصاحبههای شغلی نیاز به ،تحقیق تمرین و پشتکار دارد لذا تلاش بیشتر برای آماده سازی قبل از مصاحبه موجب افزایش احتمال موفقیت خواهد بود.

  • ۰۲/۰۱/۱۷
  • Hadi-Danesh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی