Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

وبلاگ اختصاصی ساخت و ساز پروژه های عمرانی(Life_sHMD)

Civil engineering

تو این وبلاگ هر مطلب مورد نیاز و لازم در رابطه با چگونگی طراحی و ساخت و ساز پروژه های عمرانی رو با هم دیگه یاد میگیریم و یادآور اصولی ترین روش ها و راه هایی که میتونه به ما تو این مسیر کمک کنه و به نتیجه لازم برسونه میشیم.
پس اگر میخوای که با این سبک جدید به هدف مد نظرت برسی با ما همراه باش...

  • ۰
  • ۰

1- هر ستون بهتر است طوری قرار گیرد که حداقل از ۳ طرف مهار شود تیر به آن متصل شود به جز ستون های کناری.

2- بهتر است اطراف باکس پله یا چاله آسانسور ستون گذاشته شود.

3- در سازه هایی که دارای سیستم های سازه ای یک جهت بادبندی و یک جهت قاب خمشی است چون در جهت بادبندی دارای اعضای بادبندی برای جذب نیروی زلزله هستیم در حالی که در جهت قاب خمشی عضو خاصی به طور مستقیم برای جذب نیروی زلزله نداریم پس جهت تیرریزی حتماً عمود بر جهت قاب خمشی قرار گیرد.

4- در سازه های دارای سیستم یک جهت بادبندی و جهت دیگر خمشی محور قوی ستون ها در جهت خمشی می باشد.

5- در صورتی که سازه در دو جهت بادبندی باشد بهتر است تیرریزی به صورت شطرنجی باشد و اگر سازه در دو جهت خمشی باشد جهت تیرریزی تفاوتی ندارد.

6- در صورت استفاده از سیستم قاب خمشی بهتر است این سیستم در جهتی که ساختمان دارای بعد بلندتری است اعمال شود (زیرا احتمالاً در جهت بلندتر تعداد ستون بیشتری نیاز داریم و نیروی جانبی بین تعداد بیشتری ستون تقسیم می شود.)

7- در صورتی که ستون گذاری مهندس معمار با شرایط سازه ای سازگاری نداشته باشد می توان ستون گذاری را حذف و با توجه به نقشه معماری مخصوصاً با رعایت ضوابط تأمین پارکینگ مجدداً ستون گذاری کرد.

8- تعداد بادبندها باید با توجه به تجربه و دید مهندسی کافی باشد تا مراحل محاسبه نیاز به اضافه یا کم کردن آنها نباشد.

برای مثال در یک سازه حدود ۳۰۰ متر مربع در هر راستا ۶ دهانه بادبنددار مناسب است ولی در همه ی سازه ها ممکن است جوابگو نباشد.

9-  حتی الامکان نباید بادبندها در بازشوها قرار گیرد چون غیر از ایجاد مشکل در نمای ساختمان در هنگام بروز زلزله به دلیل وجود نیروی زیاد در آنها موجب لرزش و شکستن شیشه های باز شوهایی که در بادبندها تعبیه شده اند میگردد. اما در صورت ضرورت بهتر است از بادبندهای ۸ شکل، ۷ شکل و یا برون محور استفاده شود و با توجه به ضخامت ستون ها و بادبندهای مورد نظر با کمک نرم افزار اتوکد ابعاد دقیق و مفید بازشوها محاسبه و ترسیم شود تا در هنگام اجرا مشکل ایجاد نشود.

10- بهتر است محل قرارگیری بادبندها نسبت به محورهای وسط ساختمان متقارن باشد.

طبق آیین نامه ۲۸۰۰ استفاده از بادبند k شکل کلاً ممنوع است.

- استفاده از تیرهای لانه زنبوری به عنوان تیر افقی در دهانه هایی که دارای بادبند برون محور هستند مطلقاً ممنوع است.

11- بهتر است در سازه ستونی نباشد که از دو طرف عمود بر هم بادبند به آن متصل شود چون اولاً به دلیل وجود نیروی زیاد در آن باعث بزرگ شدن ابعاد ستون شده و ثانیا با توجه به آیین نامه ۲۸۰۰ در ترکیبات بارگذاری مشمول جریمه می شویم (ترکیبات بارگذاری بیشتری را برای آن ستون در نظر میگیریم.)

12- توصیه می شود حتماً بادبند را در یک قاب از بالا تا پایین ادامه داد که این امر به دلیل عدم انفصال در انتقال نیروی زلزله از بالا به پایین سازه می باشد ولی در صورت عدم امکان میتوان آن بادبند را در همان صفحه قاب و در دهانه کناری قرار داد.

13- اگر از بادبند قطری در یک قاب استفاده می کنیم بهتر است در قاب مجاور قرینه آن بادبند استفاده شود.

14- برای توزیع بهتر نیرو و انتقال آن به زمین بهتر است در دو تراز پایین سازه با توجه به دید مهندسی و رعایت بند 1-14 این فصل از بادبند به تعداد کافی استفاده شود (اغلب اوقات به دلیل وجود پارکینگ در پایین ترین تراز این مکان فقط برای تر از پارکینگ امکان پذیر است.)

15- بهتر است بادبندها را در دهانه های بزرگتر قرار داد تا در دهانه های مشابه کوچکتر.

16- اگر در سازه قابی وجود داشته باشد که آن قاب توسط سقف در هر به سازه اصلی متصل نباشد زدن بادبند تأثیری در مهار نیروی زلزله ندارد.

17- حتی الامکان بادبندها را در قسمت های پیرامونی و خارجی قرار دهید تا بازوی مقاوم بزرگتری در مقابل پیچش ایجاد شود.

نکته: تعداد بادبند زیاد مناسب نمی باشد چون با علت بالا بردن سختی سازه زمان تناوب سازه را کاهش و در نتیجه موجب افزایش شتاب سازه می گردد و در نهایت موجب افزایش برش پایه می گردد.

18- نمی توان در یک قاب از دو نوع سیستم مهاربندی هم محور و برون محور استفاده کرد و فقط با رعایت بند 2-3-8-9آیین نامه ۲۸۰۰ ویرایش سوم مجاز به استفاده هستیم ولی در یک قاب میتوان از دو نوع بادبند ولی با یک سیستم مهاربندی (مثلاً بادبند x و ۸ که هر دو هم محور هستند) استفاده کرد.

19- بهتر است اگر در بالاترین طبقه از بادبند ۷ استفاده می شود در طبقه زیرین آن از بادبند ۸ استفاده شود چون این دو نوع بادبند با هم تشکیل یک بادبند x می دهند و این کار را تا رسیدن به فونداسیون انجام می دهیم.

20- در سازه های فلزی باید ارتفاع سقف تیرچه بلوک ۳۰ سانتی متر و ارتفاع سقف کامپوزیت ۴۰ سانتی متر در نقشه های معماری لحاظ شود.

21- در شرایط عادی در صورتیکه از لحاظ معماری مشکلی پیش نیاید استفاده از سیستم مهاربندی هم از لحاظ اجرایی و هم از لحاظ هزینه و زمان مقرون به صرفه است.

22- ضوابط طبقاتی شهرداری که با عبارت M مشخص میشود مثلاً (M5) به این معنا می باشد که به تعداد عدد جلوی M طبقه مسکونی بالای پیلوت داریم.

23- طول بالکن ها بهتر است از ۱/۲۰ متر تجاوز نکند.

24- در بالکن های با طول بیشتر حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر چون زیر تیرهای اطراف بالکن دستک داریم اتصال آنها به ستون باید به صورت مفصل باشد تا در انتقال نیرو و ممان ایجاد شده دستک نیز دخالت داشته باشد و همچنین تیرریزی بر روی این نوع بالکنها در جهت بلندتر (طولی) است.

25- بالکن های با طول کم (حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر) با تیرچه ممان منفی اجرا می شود و در اکثر موارد در نرم افزار ETABS مدل نمی شود و یک نکته مهم در اجرای این نوع تیرچه این است که حتماً اتصال تیرهای اطراف بالکن به سازه باید گیردار باشد چون اگر مفصل شود عملاً تمام ممان ایجاد شده در بالکن باید توسط میلگردهای ممان منفی تحمل شود ولی با این کار ممان بین تیر و میلگردهای ممان منفی تقسیم می شود.

  • ۰۲/۰۴/۳۰
  • Hadi-Danesh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی